YouTube Marketing - kanaal branding

YouTube-marketing – Effectieve kanaal-branding met deze 3 eenvoudige tips en gratis YouTube template

Jeroen Cropped Media Blog Leave a Comment

Video speelt tegenwoordig een belangrijke rol in succesvolle online marketing. Het kan enorm bijdragen aan SEO en vergroot uw vindbaarheid op het internet al vrij snel. YouTube is het grootste platform voor de verspreiding van video en het is voor bedrijven dan ook steeds interessanter om daar een solide aanwezigheid te creëren. Het belangrijkste aspect hiervan is natuurlijk de continu aanvoer van hoge kwaliteit content. Maar met content alleen kom je er niet. Jouw bedrijf moet kwaliteit uitstralen en altijd herkenbaar zijn. Ook op YouTube is dit een belangrijk aspect. Gelukkig helpt YouTube je een handje bij het ‘branden’ of ‘merken’ van je kanaal met enkele handige tools, maar helaas worden deze nog wel eens over het hoofd gezien. Op deze pagina lopen we snel door drie eenvoudige aspecten van YouTube die een grote bijdrage kunnen leveren aan uw YouTube-merk, maar die relatief vaak over het hoofd worden gezien.

Tip 1: InVideo Programming – Branding watermerk en voorgestelde video’s

YouTube kanaal logo overlayYouTube ’s InVideo Programming kan je eenvoudig helpen van jouw losse video’s een herkenbaar geheel te maken. Het belangrijkste hierbij is de InVideo Branding Watermark. Dit is een watermerk of overlay die over jouw video’s wordt getoond. In de rechterbovenhoek van je video’s verschijnt een door jou ge-upload plaatje. Dit is natuurlijk een ideale locatie om je logo terug te laten komen.

Buiten dat dit je video’s herkenbaarder maakt en er dus voor zorgt dat de kijker altijd weet dat de content van jou of jouw bedrijf afkomt is dit watermerk ook nog functioneel. Zodra de muisaanwijzer over het logo heen komt verschijnt er informatie over je kanaal, in dit geval de naam van het kanaal en het aantal abonnees. Na een klik op het logo wordt de kijker doorgelinkt naar de startpagina van jouw kanaal. Niet alleen krijgt hij hier al jouw content overzichtelijk aangeboden, maar is de stap om op abonneren te drukken een stuk kleiner gemaakt.

Het is aan te raden je logo op te sturen als PNG-bestand met een doorzichtige achtergrond om te voorkomen dat er een storend wit vlak in de video zweeft met daarin een logo. Dit is eenvoudig te bewerkstelligen in een programma als Photoshop.

Een andere optie van de InVideo Programming van YouTube is het automatisch toevoegen van een annotatie aan het eind van al je video’s. Deze annotatie linkt door naar een van je video’s of afspeellijsten. Het is natuurlijk zelf in te vullen waar dit naartoe wijst, maar vaak kiest men voor het vermelden van de al laatst toegevoegde video op je kanaal. Dit stimuleert een kijker om langer binnen jouw content te blijven, en dat draagt dan weer bij aan jouw SEO score.

Een laatste optie binnen de InVideo Programming van YouTube is om iedere video met een korte introvideo te laten beginnen. Deze optie is echter niet direct aan te raden. Vaak werkt het beter om een bumper, ofwel een gestandaardiseerde video van jouw kanaal of merk te verwerken in je video op een gepaste plek, bijvoorbeeld net na de introductie van je video.

Tip 2: Zet je kanaal icoon in voor YouTube-branding

Youtube en Google Plus afbeeldingHet icoon wat je aan je kanaal toekent is een belangrijk onderdeel van het ‘branden’ van je kanaal. Dit icoon, of plaatje, staat niet alleen onder iedere video die je op YouTube zet, maar wordt ook gebruikt als jouw profiel foto. Dit betekend dat bij iedere comment of share dit icoon komt te staan. Als er veel gereageerd wordt op jouw video’s komt jouw icoon in de reacties waarschijnlijk dan ook behoorlijk vaak terug. (Het is dan ook aan te raden een actieve houding in te nemen als het aankomt op reacties omdat dit helpt bij je online vindbaarheid.) Via dit icoon komen de meeste mensen uiteindelijk op jouw kanaal uit en het is dus belangrijk dat dit plaatje helder en aanlokkend is.

Dit icoon wordt echter niet alleen binnen YouTube gebruikt, maar is tevens de profielfoto van jouw Google Plus profiel of pagina, afhankelijk van welk profiel er aan het YouTube kanaal is gelinkt. Het is dus belangrijk om een afbeelding te gebruiken die voor beiden doeleindes geschikt is. Om het allemaal nog net iets lastiger te maken heeft Google ervoor gekozen om deze afbeelding binnen YouTube als vierkant te laten zien, maar binnen Google Plus als rondje. Zet dus zo min mogelijk belangrijke zaken in de hoeken van je afbeelding want deze vallen weg op Google Plus.

Houd er rekening mee dat het icoon vaak erg klein weergegeven wordt: 48×48 pixels. In zoekresultaten gebruikt Google echter een grootte van 100×100 pixels. Het is dus niet verstandig om veel kleine tekst in dit icoon te zetten omdat dit in de meeste gevallen onleesbaar klein weergegeven wordt.

De uiteindelijke afbeelding waar Google om vraagt moet 800×800 pixels groot zijn en ongeveer 100kb ruimte in beslag nemen.

De afbeelding is aan te passen via het gelinkte Google Plus profiel door daar de profielfoto te wijzigen.

Als laatste is het goed om te weten dat Google+ standaard ‘auto-enhance images’ aan heeft staan en dus zal proberen jouw logo of icoon te ‘verbeteren’. Dit pakt niet altijd even goed uit en kan resulteren in vage logo’s. Dit is echter eenvoudig uit te zetten in de Google+ instellingen.

Tip 3: Zorg dat jouw merk en kanaal er verzorgt uitziet met YouTube Channel Art

Gratis-YouTube-Banner-TemplateChannel Art is de ietwat vreemde term die YouTube gebruikt om aan te geven hoe de banner van jouw kanaal er uitziet. Google probeert hierbij rekening te houden met veel uiteenlopende schermgroottes ; van kleine smartphones via tablets naar computers en dan nog een stap verder naar televisies, alle apparaten moeten dit beeld kunnen weergeven. Dit maakt het maken van een gepaste kanaal banner niet eenvoudiger. Jij moet namelijk ook rekening houden met al deze verschillende apparaten. YouTube geeft enkel aan dat je uiteindelijke afbeelding 2560 x 1440 pixels groot moet zijn en niet zwaarden dan 2MB mag wegen. Ze geven echter niet aan dat alleen het midden van het beeld wordt weergegeven op het gros van de apparaten.

Om dit probleem eenvoudig op te lossen kun je gebruikmaken van Cropped Media’s YouTube template. Dit PSD bestand is te openen in Photoshop en geeft aan welke gebieden wel en niet zichtbaar zijn op verschillende apparaten. Dit template is hier te downloaden: 

Download “YouTube Banner Template door Cropped Media” YouTube-Banner-Template.zip – eer gedownload – 460 kB

Wij van Cropped Media Videoproductie wensen u veel succes met het opzetten van een sterk merk op YouTube. Mocht u advies willen of hulp bij het creëren van kwalitatief goede content kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen via ons contactformulier.

Deel de kennis!