YouTube-marketing-tips

YouTube Marketing – 5 tips voor een betere vindbaarheid op YouTube

Jeroen Cropped Media Blog Leave a Comment

Het is geen geheim meer dat YouTube tegenwoordig de één-na-grootste zoekmachine ter wereld is, recht achter zijn grote broer Google. YouTube wordt dan ook een steeds interessanter podium voor bedrijven en ondernemers. Een video uploaden is een goede eerste stap. Helaas ben je er dan nog niet. Omdat het uploaden van videomateriaal steeds vaker ingezet wordt als marketing materiaal, is het na het uploaden van de video belangrijk om op te vallen tussen de andere video’s. Buiten de reguliere SEO en VSEO tips die ondertussen steeds bekender worden vindt je op deze pagina wat specifieke tips voor het succesvol marketen van je video op YouTube.

In onderstaande video worden enkele belangrijke methodes uitgebreid behandeld.

1. YouTube marketing – Kijkersretentie/kijkersloyaliteit

Zoals hierboven in de video al uitgebreid behandeld is, heeft het gedrag van je kijkers een groot effect op de positie die jouw video’s uiteindelijk binnen YouTube gaan innemen. De eerste factor daarin is kijkersloyaliteit. Simpelweg gezegd betekent dit in hoeverre jouw publiek je video’s afkijkt. Hoe groter het gekeken gedeelte van een video is, hoe sneller YouTube de conclusie kan trekken dat de content van de video ook daadwerkelijk nuttig en duidelijk is. Het keerpunt hiervan is dat wanneer YouTube ziet dat je kijkers slechts 5% van je video bekijken alvorens ze ‘wegzappen’ je hoogstwaarschijnlijk niet heel hoog gaat komen in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk om je video boeiend te houden. Vaak is kort en bondig beter dan lang en langdradig. Bedenk dus van te voren goed wat jouw boodschap moet gaan zijn in de video.

2. Videomarketing op YouTube – Bekeken minuten

Iets wat vaak over het hoofd gezien wordt en nauw samenwerkt met kijkersloyaliteit is het totaal aantal bekeken minuten van een video. In principe is dit een simpele rekensom van hoeveel kijkers een video heeft gehad, wat de retentie is en wat de lengte van die video is. Bij YouTube kan tegenwoordig echter ook halverwege een video ingestapt worden. Dat maakt de rekensom niet gemakkelijker, maar neemt niet weg dat iedere gekeken minuut bijdraagt aan de waarde van een video binnen het YouTube platform. Het aantal gekeken minuten is snel belangrijker aan het worden dan het totaal aantal views. In eerste instantie puur om misbruik van het systeem tegen te gaan (daarom werkt het kopen van views ook niet), maar nu ook omdat het simpelweg meer zegt over een video dan hoe vaak de thumbnail is aangeklikt. Zorg dan ook vooral voor kwalitatief hoogwaardige content.

3. YouTube kijkersgedrag

Wat ook in de video hierboven is behandeld is de bijdrage van de kijker aan de vindbaarheid van jouw video. Kijkersgedrag is dan ook een belangrijk aspect binnen de YouTube marketing. Kort gezegd komt het erop neer dat een kijker die zolang mogelijk binnen het YouTube platform blijft meer waard is voor YouTube. De video’s die daaraan weten bij te dragen worden dan ook beloond met een hogere positie binnen de zoekresultaten van YouTube. Het is dan ook belangrijk om de kijker zolang mogelijk binnen YouTube te houden. Dit doe je natuurlijk door goede content te maken, maar er kan nog meer gedaan worden. Zo kun je bijvoorbeeld effectief gebruik maken van afspeellijsten die nadat de video is afgekeken direct doorgaan naar een gerelateerde video van jouw kanaal. Ook kun je een video eindigen met een scherm waarin de kijker enkele gerelateerde video’s voorgeschoteld krijgt en zo eenvoudig een keuze kan maken.

4. YouTube Marketing – Titel en thumbnails

Voordat minuten, retentiepercentage en kijkersgedrag ook maar iets kunnen doen voor jouw video, moeten er eerst überhaupt kijkers op terecht komen. Vaak is het enige wat de kijker van te voren te zien krijgt een titel en een thumbnail. Het is dus belangrijk dat daar goed over nagedacht is. Kies als het even kan een titel die de nieuwsgierige aard van de kijker aanwakkert, en zorg voor een bijpassende thumbnail. Ook kan het handig zijn om een kernwoord in het groot in de thumbnail te verwerken. De kijker ziet dat woord vaak sneller dan dat hij de titel gaat lezen.

5. YouTube Marketing – De eerste 15 seconden zijn cruciaal

De mens is steeds ongeduldiger aan het worden. Door de gigantische hoeveelheid content op het internet ga je dan ook geen tijd verdoen aan iets wat eigenlijk niet zo interessant is. Zorg dan ook dat je je kijker binnen de eerste 15 seconden vast pakt. Dit kan bijvoorbeeld door in het kort te vertellen welke voor de kijker handige tips er zoal aan bod gaan komen. Begin dan ook absoluut niet met een uitgebreide logo-bumper. Het geanimeerd in beeld laten komen van je logo is prachtig, maar niet het eerste waar de kijker op zit te wachten. Verwerkt dit dan ook later in de video, of op het eind, en probeer deze kort te houden. Op het eind mag het allemaal wat langer duren, maar vooral in het begin wil je de kijker absoluut niet afschrikken.

Wilt u ook beginnen aan een succesvolle YouTube marketing? Wij helpen u graag bij het produceren van de benodigde video-content. Voor de mogelijkheden of een vrijblijvende offerte kunt u contact met ons opnemen via het contactformulier.

Deel de kennis!